Wat is Slimfit Onderwijs?Voldoen aan de onderkant, focus op de bovenkant | |
Op de Regenboog werken we met het principe van het SlimFit onderwijs. Organisatorisch “Slim” en onderwijskundig “Fit”
We werken met 3 units. Unit 1 zijn de leerlingen uit de groepen 1, 2 en 3. Unit 2 zijn de leerlingen uit de groepen 4 en 5. Unit 3 zijn de leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8. We kijken doelgericht naar de lessen. Waar eerst de methode centraal stond, staan nu de doelen van de les centraal. Kinderen volgen gedurende de dag verschillende instructies en verwerken deze instructie, onder begeleiding van onze leerkrachtondersteuners, op een eigen roostermoment. Ook zijn er momenten van individuele begeleiding ingeroosterd. Om de zelfstandigheid van de kinderen verder te bevorderen, wordt er gewerkt met individuele roosters, planborden, en individuele dag- en/of weektaken. Ook onze jongste kinderen werken met planborden en weektaken. Door middel van individuele begeleiding (welke ook ingeroosterd wordt) en de kleine- en grote kringen sluiten wij ook optimaal aan op de onderwijsbehoeften van onze jongste kinderen.
De lessen worden binnen een vast rooster aangeboden, vergelijkbaar met het voortgezet onderwijs. De leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in een vakgebied en geven, waar mogelijk, de les in het lokaal wat is ingericht op het vak. D.w.z. dat bijvoorbeeld het rekenlokaal "rekenrijk" is gemaakt. . | Door dit organisatiemodel zien allen leerkrachten en leerkrachtondersteuners alle kinderen en dragen wij ze ook samen. Hierin zit ook de rol van persoonlijke coach verwerkt. Ieder kind heeft een coach om op terug te vallen. De coach is ook degene die de ouder/kind-gesprekken voert.
Door het SlimFit onderwijs worden kinderen eigenaar van hun eigen leerproces en wordt het leeraanbod veel betekenisvoller voor hen. Natuurlijk hebben kinderen de juiste ondersteuning en begeleiding nodig bij deze zelfstandige manier van werken. Het team van de Regenboog is hier op toegerust. Binnen het rooster en de (week)taak wordt er samen met de kinderen (en hun ouders) gekeken naar hun kwaliteiten, hun talenten en naar wat ze graag nog meer zouden willen leren. We leren de kinderen bewust wat een groeimindset is en geven ze de juiste "tools" om door hun leerkuil te komen. Samen stellen we doelen voor het kindontwikkelplan in het persoonlijke portfolio.
Ons onderwijs is dynamisch van aard waarmee we op elk moment kunnen inspelen op de actieve behoefte van de leerling, zonder dat we hierbij hoeven in te leveren op onze interne basis van goed onderwijs. Dit geldt voor de behoeften van meerkunners/HB en ook voor de behoeften van kinderen die praktischer zullen uitstromen. Juist hierdoor lukt het ons zoveel mogelijk ons inclusieve gedachtengoed waar te maken. |
Ken je onze andere onderscheidende factoren ook al?
|
Streekschool De RegenboogStroet 72
Aangesloten bij | Locatie
De Regenboog op social media
Lokaal betrokken
| Snel naarNieuws Agenda Foto's
De Regenboog Onderwijs Regelingen
Samen sterk | Units
Slimfit
Beleef het zelf
Kijk ook binnen
Zoeken |